Orientació
Per a l’Institut de Flix és molt important dedicar recursos a l’orientació educativa, acadèmica i professional amb la finalitat d’ajudar les famílies i els joves en la construcció del seu itinerari formatiu, professional i projecte de vida.
La formació de ciutadans creatius, crítics, conscients de les seves responsabilitats, i capaços de donar resposta als canvis de la societat globalitzada, és feina de l’orientació educativa i responsabilitat de tots.
El jove construeix el seu projecte de vida personal i professional a partir dels interessos i necessitats, la realitat de l’entorn i els reptes de la societat. Per tal de garantir un bon acompanyament durant aquest procés tots els agents educatius, la família i els agents socials tenim una responsabilitat compartida amb l’orientació.
Diferents tipus d’orientació:
Consell Comarcal
Des de l’estiu del 2017, el Consell Comarcal de la Ribera d’Ebre ha posat en marxa un Servei d’Orientació Acadèmica dirigit a tots els joves estudiants de la comarca. La psicòloga Paula Solà de l’equip de l’Oficina Jove és l’encarregada d’aquest servei, que pretén acompanyar als joves de la a l’hora decidir el seu futur.
Mitjançant xerrades grupals o entrevistes individuals es dona assessorament en la presa de decisions, per exemple, a 3r de l’ESO, en què han de triar assignatures optatives, que els enfocaran cap a uns estudis o uns altres, o a 4t de l’ESO, quan han de decidir entre Batxillerat o algun Cicle Formatiu.
Podeu llegir més informació en aquest enllaç.
EAP
L’Equip d’Atenció Psicopedagògica és un servei del Servei Educatiu de la Ribera d’EBRE que dóna suport en la resposta a la diversitat de l’alumnat i en relació als alumnes que presenten necessitats educatives especials.
- Identificació i avaluació de les necessitats especials dels alumnes
- Adaptacions curriculars
- Assessorament sobre aspectes psicopedagògics i d’atenció a la diversitat de necessitats de l’alumnat.
- Orientació acadèmica i professional a l’alumnat, famílies i equips docents
- Col·laboració amb els serveis socials i sanitaris
Els professionals encarregats d’aquet servei són un psicòleg i una treballadora social que de manera alterna venen al centre cada dilluns (Telèfon de contacte 977 40 23 69)
Trobareu més informació sobre aquest servei als següents enllaços:
Orientadora del Centre
L’orientació educativa, al ser una tasca col·lectiva de tot el personal docent i no docent, requereix d’una coordinació ben clarament definida en el centre. En tot cas, la presència d’un professional expert en orientació en la pròpia institució ha de representar un recolzament eficaç per a la concepció orientadora del centre.
La principal tasca professional que han d’exercir els professors d’orientació educativa en els centres, consisteix a assessorar als membres de la comunitat escolar en temes relacionats amb l’orientació personal, acadèmica i professional dels alumnes, en l’acció tutorial en el marc de l’acció tutorial del centre, en l’avaluació, mesures i recursos d’atenció a la diversitat de l’alumnat i en totes aquelles altres temàtiques en què es requereixin les orientacions i l’assessorament d’un professional expert en psicopedagogia.
En tot cas, és convenient que el professorat d’orientació educativa assumeixi algunes de les següents funcions específiques en referència al treball de l’orientació educativa en el centre:
- Reforçament de caire professional de l’orientació personal, acadèmica i professional als alumnes en coordinació amb els professors tutors i tot l’equip
- Assessorament sobre el disseny, seguiment i avaluació dels projectes de vida que els alumnes poden desenvolupar dins la funció orientadora establerta en el centre i concretada en el Pla d’Acció
- Assessorament al professorat i a les famílies sobre les estratègies, programes i activitats específiques pròpies de l’orientació personal, acadèmica i professional dels
- Avaluació psicopedagògica de les competències curriculars i de les característiques individuals dels alumnes així com del clima de treball i relacional del grup
- Coordinació de les estratègies, recursos, programes i mesures en relació a l’atenció a la diversitat de l’alumnat en collaboració estreta amb el professional de l’equip d’assessorament psicopedagògic (EAP).
- Identificació i coordinació (conjuntament amb l’equip d’assessorament psicopedagògic) de tots els serveis i entitats que, en l’àmbit de la salut mèdica i psicològica, social i comunitari –i a nivell de zona o sector–, poden collaborar en l’oferta d’una atenció específica a l’alumnat
Les orientadores i els orientadors configuren aquells professionals més importants de suport intern als centres per a l’orientació educativa, entesa com el compromís de tot docent per a avaluar, acompanyar, reorientar o corregir aquells aspectes curriculars, tant de l’àmbit acadèmic com de l’àmbit personal i professional, que han de garantir l’èxit educatiu de l’alumnat a llarg de tot el seu procés d’aprenentatge.
Per a optimitzar la tasca professional dels experts en orientació educativa haurien de prioritzar-se les funcions següents:
- Collaboració amb l’equip directiu del centre per elaborar tant la programació anual del centre com la memòria consegüent, en els aspectes de rendiment de comptes de les actuacions de l’orientador (o orientadors) del centre i en referència al PEC, així com de les seves funcions d’atenció a la diversitat, programes individualitzats i coordinació amb famílies i professionals interns i externs del centre.
- Detecció, disseny, seguiment i avaluació dels programes individualitzats (PI) per alumnes amb necessitats educatives específiques, en collaboració amb el professor tutor, l’equip docent de l’alumne i amb l’EAP.
- Coordinació de tots els professionals que intervenen en els PI, tant interns com externs al centre, i seguiment i avaluació de totes les actuacions
- Contacte, coordinació, seguiment i avaluació amb les famílies dels alumnes subjectes a un PI, o a d’altres intervencions específiques d’atenció a la diversitat en el centre, conjuntament amb el professor tutor i la resta de l’equip
- Derivació dels alumnes amb necessitats específiques per a rebre l’atenció més adequada procedent d’altres recursos interns i externs als En aquest sentit, en col·laboració amb l’EAP, derivarà als alumnes i a les seves famílies als serveis de salut i socials que s’escaiguin i establirà el contacte, el seguiment i la col·laboració en l’avaluació dels serveis rebuts
- Donar comptes de forma regular a la Comissió d’Atenció de la Diversitat de tots els programes individualitzats iniciats, del seu seguiment i de la seva avaluació, tant la contínua com la posterior a les actuacions específiques.
El professorat d’orientació educativa en el centre de secundària és un recurs tècnic i específic però que s’insereix dins una concepció de l’orientació educativa com a tasca col·lectiva, i de coresponsabilització al servei de l’èxit escolar de tots els alumnes. Aquesta concepció, a més, es situa dins un marc competencial que implica a totes les àrees curriculars, a tots els docents, tutores i tutors i, en definitiva, al conjunt de la comunitat escolar.
En moltes tasques pròpies de l’atenció a la diversitat de l’alumnat, tant els professors com els orientadors educatius poden rebre l’ajut professional dels professors i professores de pedagogia terapèutica si són presents en el centre.
Salut i Escola
L’objectiu del programa Salut i Escola (PSiE) és millorar la salut dels adolescents mitjançant accions de promoció de la salut, de prevenció de les situacions de risc i d’atenció precoç per als problemes relacionats amb la salut mental, la salut afectiva i sexual, el consum de drogues, alcohol i tabac, en col·laboració amb els centres educatius i els serveis de salut comunitària presents en el territori.
Els eixos fonamentals d’actuació del PSiE són la salut mental; la salut afectiva i sexual; la violència i els maltractaments segons gènere, els hàbits de salut (consum de tabac i altres drogues, altres addiccions, exercici físic, dieta, etc) i els trastorns de la conducta alimentària.
Una de les principals línies d’actuació d’aquest programa és el servei Consulta Oberta, que implica el desplaçament periòdic de professionals de la infermeria als centres docents per afavorir l’accessibilitat dels adolescents a l’atenció sanitària amb garanties de privacitat, confidencialitat i proximitat.
Al nostre centre la infermera fa xerrades als diferents cursos sobre alimentació saludable, conductes de risc, violència de gènere…totes elles incloses dins del Pla d’Acció Tutorial.
Tanmateix, fa una atenció individualitzada amb cita prèvia a tot l’alumnat que ho sol·liciti. L’horari d’atenció a l’alumnat és tots els dilluns lectius de 12 a 14 hores.
Per a més informació podeu consultar en aquest enllaç.
INSTITUT DE FLIX
L’INS Flix és un centre de titularitat pública que depèn del DdE de la Generalitat de Catalunya. És el resultat de la fusió de l’Institut de Batxillerat de Flix i l’Escola Municipal de Formació Professional tot i que els seus inicis es remunten a l’any 1969. De reconegut prestigi en el seu entorn per la seva oferta educativa.