Les escoles lliures de violència

El Departament d’Educació ha posat en marxa el Pla Les Escoles Lliures de Violències (LELV) per erradicar tot tipus de violències als centres educatius

El Pla les escoles lliures de violències neix per donar resposta a totes les situacions de violència en l’àmbit educatiu. Es parteix del principi que no es poden tractar les violències com un problema de convivència i amb el convenciment que el que donarà més tranquil·litat i confiança als i les menors, les seves famílies i la comunitat educativa no és fer veure que no hi ha violència als centres educatius sinó establir els mecanismes adequats per garantir que l’Administració actuarà de forma clara i contundent davant de qualsevol cas de violència envers els infants i els i les adolescents.

L’objecte d’aquest pla és la prevenció, intervenció i seguiment de les situacions de violència que afecten menors. Aquest pla posa l’alumnat i el seu benestar en la centralitat de les actuacions que se’n desprenen per garantir la protecció i l’interès superior del menor. Inclou una avaluació objectiva de la realitat d’aquestes violències, compartida amb entitats del sector i la comunitat educativa.

També s’ha dissenyat un nou canal de comunicació i denúncia propi i directe, una web/app, per facilitar la comunicació a les víctimes i atendre totes les situacions de violència, adreçat a l’alumnat i a tota la comunitat educativa, amb l’objectiu de donar veu a les persones afectades garantint la confidencialitat i iniciant la intervenció específica. La web/app estarà disponible tots els dies de la setmana i serà l’equip de professionals de l’USAV qui donarà resposta a les demandes rebudes.

Què és i com funciona la UsApps?

És una aplicació web del Departament d’Educació per comunicar situacions de violència que pot viure tot l’alumnat de Catalunya d’una forma fàcil, intuïtiva i eficaç.

La pot utilitzar l’alumnat, exalumnat i tota la comunitat educativa, tant si és una persona que viu directament una situació de violència com si n’és testimoni.

La UsApps té l’objectiu de donar veu a les persones afectades, trencar el silenci i l’aïllament en què viuen, garantir la confidencialitat i iniciar la intervenció específica.

Darrere de la UsApps hi ha la Unitat de Suport a l’Alumnat en Situació de Violència (USAV), un equip de professionals que acollirà la denúncia o malestar, gestionarà el cas de violència, en coordinarà l’abordatge. Aquest equip durà a terme una escolta activa de les víctimes i treballarà per facilitar una actuació sense demora treballant conjuntament amb els i les referents de la xarxa de coordinació territorial de les Escoles lliures de violències i amb els centres educatius, fent les derivacions oportunes als circuits d’abordatge de les violències a Catalunya.

La UsApps és el nou canal de comunicació i denúncia que pretén visibilitzar les violències ocultes als centres educatius, identificar-les i actuar-hi per protegir infants i adolescents.

Els principis del bon tracte, la rapidesa en l’actuació, el suport jurídic i institucional, les normes clares d’actuació per a tots i totes han de contribuir a fer dels centres educatius uns espais de seguretat.

Podeu trobar més informació al vídeo de presentació de la UsApps

ACCÉS A L’APLICACIÓ INFORMÀTICA: UsApps i a la Infografia.

També podeu consultar la informació del Pla Les escoles lliures de violències a la web del Departament d’Educació  LELV i la presentació de la Jornades de les escoles lliures de violència.

#Lesescoleslliuresdeviolències