JOCS I ESPORTS DE LLANÇAMENT

,

De resultes de la participació, els passats 30 i 31 de març, al Congrés Internacional: El joc tradicional avui: vigilància, projecció i utilitat social a Cangas del Narcea, organitzat per l’Associació del Bolo Vaqueiro, el Conceyu de Cangas del Narcea, la socieda Etnomotora Asturiana i l’Associació Europea de Jocs i Esports Tradicionals, on des de l’institut de Flix vam presentar una comunicació centrada en l’experiència lúdica-educativa del Tradijoc, vam tenir ocasió de conèixer diversos jocs i esports de llançament de diversos indrets de la península i d’altres llocs d’Europa.

Conseqüència d’aquell congrés ara, a l’institut i amb l’alumnat de 1r d’ESO, hem dut a terme tres sessions d’educació física dedicats a conèixer i practicar diversos jocs de llançament procedents d’altres comunitats i països del món. En aquesta ocasió hem treballat el Bolo Vaqueiro -esport tradicional asturià-, el bolo cantabro, el molkky –d’origen finlandès-, el kubb -originari de Suècia-, i el truc o petanca de cubs -que es practica a Vinaioli di Castellinaldo, Itàlia-.

De tots el bolo vaqueiro potser és el més espectacular pel so que produeix la bola en colpejar contra els petits bolos, la distància que agafen i la combinació d’habilitat, força i punteria…  També és curiós la quantitat de petits bolos que es col·loquen i que s’han de colpejar el més lluny possible.

El joc del KUBB també té molt d’èxit entre l’alumnat segurament degut al seu desconeixement. És un joc originari d’Escandinàvia i molt popular a la zona però que aquí ara comença a conèixer-se. El joc combina punteria i estratègia!

I també curiós és el joc del molkky, sobretot pel sistema de puntuació que té i l’habilitat i punteria que s’ha de tenir per a poder guanyar. Es pot estar perdent quasi tota la partida i al final, segons com cauen les peces, amb un cop de sort tot canvia. Es pot jugar un contra un o bé en petits grups.

Per últim la petanca amb cubs és un joc característic de zones de muntanya on es faria difícil jugar a la petanca donat que la bona baixaria per les pendents, i per això s’ha adaptat el joc jugant-hi amb cubs de fusta. En aquest joc hi influeix més la sort que no pas l’habilitat del jugador donat que difícilment pot calcular com caurà el cub de fusta. És aquest factor que fa que a alguns alumnes també els hi encanti jugar.

Trobareu més informació i imatges en aquest enllaç: