Xeic IES Bloc Flix






CURS 2017-18






CURS 2016-17










IMPULS DE LA LECTURA


mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter

Notícies

XIIIè TRADIJOC A FLIX

Imprimeix PDF

Trobada de jocs tradicionals de la Ribera d’Ebre i la Terra Alta

El passat dimecres 17 de maig Flix va acollir la tretzena edició del Tradijoc, la trobada de jocs tradicionals que naixia el 2005 a partir de la iniciativa dels professors d’educació física dels instituts de Flix i Júlio Antonio de Móra d’Ebre, així com del Col·legi Santa Teresa amb la finalitat de gaudir, durant un dia, amb aquelles activitats lúdiques pròpies de les festes majors d’abans i amb els jocs populars que es jugaven pels carrers i places de tots els nostres pobles.

Aquesta iniciativa va sorgir, també, amb la voluntat d’esdevenir una activitat coneguda i esperada a nivell comarcal, que es consolidés dins les programacions dels nostres centres d’ensenyament secundari com una experiència que, més enllà de possibilitar la pràctica i el coneixement de jocs d’ahir, permetés la relació i la coneixença entre els nens i nenes que cursen el primer curso de l’ESO de tota la Ribera d’Ebre. A partir de l’any 2008 el Tradijoc es va fer gran i inicia un nou cicle amb la incorporació de l’IES Terra Alta, de Gandesa, i el Centre d’Educació Especial Jeroni de Moragas, de Móra d’Ebre. Dos anys després s’hi afegiria també l’institut escola de Batea. Enguany, amb la incorporació de l’Institut escola Tres d’Abril de Móra la Nova hem comptat amb la participació de la totalitat d’alumnes de 1r d’ESO d’ambdues comarques. Així doncs a Flix s’hi van reunir 224 alumnes, 45 monitors i 23 professors d’aquests centres.


Estructura de la jornada

Els carrers i places de Flix, així com la zona dels xops al marge esquerra de l’Ebre es van omplir amb la cridòria dels jocs que es van proposar, per estacions, als xiquets i xiquetes participants a la jornada. Es van organitzar 15 grups formats per 15 membres que anaven seguint un itinerari de joc en joc.

En totes aquestes zones hi havia 2 nois/es de 4t d’ESO de l’institut de Flix que s’encarregaven d’explicar els jocs i dinamitzar-los, i es feien responsables del material. Els jocs i activitats proposades han estat nombroses, entre aquestes: tirada de birles, estirada de corda, la trisella, corrides de pedres i de parelles amb les cames lligades, tirada de barallugues, recorreguts de xanques i cèrcols, el joc del flèndit, saltar a corda, llançament d’espardenya, la xancleta, el cementiri o mate, els quatre cantons, el set i mig, futbol i circuit de xapes, moros i cristians, el mocador, el joc de la corretja, una tirada de mandró o tira xines, jocs amb boles, llançament de ferradures, el joc de la bandera... fins a 25 jocs!

Valoració
  • Els professors dels centres esmentats coincideixen en que el Tradijoc va tornat a ser un èxit, tant d’organització com de participació i d’activitat.
  • Les zones de joc eren de fàcil localització, prou properes com per evitar pèrdues i assegurar bon control, i prou separades com per poder fer un recorregut que permetés conèixer una mica més el poble.
  • Es va valorar molt positivament la sensibilitat, predisposició i col·laboració de totes les institucions implicades per fer possible l’èxit de la trobada. Així, cal agrair a l’Ajuntament de Flix les gestions realitzades per la regidora Norma Català per tal que tot es desenvolupés tal com s’havia previst.

Des d’aquí agraïm la bona feina feta pels agents urbans i els membres de la brigada municipal. I un reconeixement especial a la junta de la Unió Social per deixar-nos utilitzar els seus espais i serveis.

A banda d’aquestes institucions cal tenir en compte que s’ha tingut el suport i la col·laboració de l’associació cultural Lo Llaüt d’Ascó i del CERE per a l’edició d’un PDF on es recullen els jocs que es realitzen al llarg de la jornada.


Pensem que aquesta trobada intercomarcal, un cop consolidada, ha de vetllar per no perdre aquells principis bàsics pels quals es va crear, això és, el de fer del joc tradicional el protagonista i eix conductor per sensibilitzar-nos del nostre patrimoni lúdic, essent el fil conductor que ens permeti el coneixement, la recuperació i la pràctica dels nostres jocs, i esdevingui doncs, una eina d’inclusió i coneixement entre el nostre alumnat, consolidant un valor tant important com és el del respecte.

Trobareu tot d’imatges al bloc de Biel PUbill clicant aquí.

Biel Pubill Soler

Professor d’educació física Institut de Flix

Coordinador de Tradijoc

Calendari de recuperacions de juny 2017

Imprimeix PDF

CALENDARI DE REUCPERACIONS DE JUNY D'ESO I DE BATXILLERAT





Alumnes de 2n bat a la Llar de Jubilats

Imprimeix PDF

El passat 16 de maig, els alumnes de 2n de batxillerat de l'Institut de Flix han presentat els treballs de recerca que han fet al llarg del curs a la Llar de Jubilats de Flix. Activitats com aquesta fomenten les relacions intergeneracionals.

Ariadna Julian guanya el VIII Concurs de Treballs de Recerca de BAT organitzat pel CERE

Imprimeix PDF

Consell Comarcal de la Ribera d'Ebre

Quina és l’herència mediambiental que volem deixar a les futures generacions? Amb aquesta invitació a la reflexió acabava ahir l’exposició d’Ariadna Julian Martos, l’alumna de segon curs de Batxillerat Científic de l’institut de Flix que ahir a la tarda es va endur el premi del VIII Concurs de Treballs de Recerca de BAT sobre la Ribera d’Ebre que organitza el Centre d’Estudis (CERE). Aquesta jove, aspirant a estudiar Ciències Ambientals l’any vinent a la universitat, ha fet en el seu treball un repàs a la història de la fàbrica de Flix i el seu impacte socioeconòmic en el territori, una recerca que l’ha portada a analitzar els residus químics i a endinsar-se en aquesta problemàtica per conèixer diferents punts de vista d’experts i veïns, i fins i tot a visitar el Parlament de Catalunya. Tot plegat, per “saber què passa a Flix”, explica la guanyadora, per qui ha arribat “el dia que no surti fum de la fàbrica, preocupat” com li deia el seu iaio, punt de partida de la seva investigació.

Per a ella és, doncs, la beca del CERE per valor de 250 euros i la subscripció com a sòcia de l’entitat durant dos anys, dotació d’un premi que reconeix el rigor, l’originalitat, la capacitat de resolució, la idoneïtat de les fonts consultades i els recursos que utilitzen els alumnes riberencs en la recerca dels seus treballs. Uns treballs d’alt nivell i qualitat, com es va posar de manifest ahir a la tarda a l’acte el lliurament dels premis, on a més del guanyador es va exposar la tasca feta per dos altres alumnes de l’institut Julio Antonio de Móra d’Ebre, també finalistes del premi: La gent de la riuada, de Joan Ventura, i L’estudi del poema l’aiguat, de Roc Aragonès.


Correu electrònic:

iesflix@xtec.cat

Telèfon i Fax

977 410 459

Carrer Salvador Espriu, 1

43750 - Flix

Edu3.cat logo Edu365.cat logo saga logo Logotip Xtec Logotip AMPA

Enllaços